Az ország legnagyobb vetített graffitijét láthatták Pécs belvárosában a 8. Zsolnay Fényfesztivál idei témájaként. Fork ötletével egy modern teremtés történet megalkotása volt a célja, ahol van egy központi alak akit egyszerre tekinthetünk valós vagy megálmodott személynek is.
A 8. Zsolnay Fényfesztivál idei témája a Rubik kocka 50. születésnapja és a Mesterséges Intelligencia volt, ezt kapták támpontként a projekt legelején. Művében elrejtett kb. 50 db Fork feliratot, apró kockákat és a Rubik kocka színvilágát leginkább a „szőnyeg” részen visszacsatolásként az egyik témára. A fő és jobban látható rész és csapásirány a mesterséges intelligencia volt ezzel vetítették meg a fél utcányi homlokzatot.
A terveken látszik leginkább a kép felépítettsége és folytonossága, a valóságban olyan monumentális volt hogy a hömpölygő tömeg ebből nem tudom észre vett-e valamit. 😀 Ezt szerettem volna a magam módján graffitis elemekkel könnyen emészthetően és dinamikusan ábrázolni a styleokkal, és a figuratív elemekkel ellensúlyozva egyszerűbb vizuális kapaszkodókat építettem bele. Mivel engem inkább figuratív graffitisként ismernek, kihasználva ezt a saját nyelvemen szabadkezet kapva igyekeztem egy mozgalmas és részletgazdag képet alkotni. – meséli Fork
Fork ötletével egy modern teremtés történet megalkotása volt a célja, ahol van egy központi alak akit egyszerre tekinthetünk valós vagy megálmodott személynek is. Őt szánta első számú kapaszkodóként az embereknek a legmagasabb homlokzati felületen. Néző pont kérdése, hogy ő az alkotó vagy egy teremtett lény, összetettsége az MI technika alapját idézi, de volt aki az emberiség sokszínűségét szűrte le első ránézésre. A főszereplő az utca közepén helyezkedett el, és a design 2 széle felé haladva egyszerűsödött a rajzok vonalvezetése és a fő összekötő motívum a pirosas molekula/dns háló is. Fork fő ismertető jegye lett pár éve a valós és digitális világ összemosása mind festményeiben és graffitikben is, így ezt az eszköztárat használva próbálta egy tipográfiákkal és graffitikkel keletkezett univerzum keletkezéshez hasonló káoszt szemléltetni, ami egyszerre egy glitchelt MI által készített képet is megidéz.
Nagyon izgalmas program volt esténként elvegyülni a tömegben és hallgatni ki mire csodálkozik rá, mire asszociál Picasso-tól kezdve szuperhős csatán át mindent is hallottam. 😀 – mondja Fork
Az alkotás szemléltette Fork analóg és digitális világ határvonalán való oda-vissza lépkedését azzal, hogy analóg módszerrel vetítve, egy digitálisan rajzolt de mégis festett murál hatását keltő képet alkotott. Ez tükrözi az MI működését is és önazonosan tálalja a fentebb leírt teremtés történetet.
Közreműködők
A kép megalkotásához Fork kapott egy mentort, Benze személyében aki segített a vetítési szögek és maga a technika értelmezésében, hogy ne tervezzen feleslegesen olyat ami nem kivitelezhető. A Zsolnay Fényfesztivál csapata szervezte le a teljes technikai hátteret és Fork vendéglátásáról is ők gondoskodtak. A vetítésért a Night Projection csapata felelt, akik tökéletesen vissza adták azt amit Fork elképzelt. A projektet létrejöttét az NKA támogatta.
Tervezés
Fork tavasszal kapta a felkérést így volt ideje gondolkodni a kép vizuális megjelenésén. A konkrét munka kb. 2 hét volt összesen, ami nála nagy koncentrációt igényelt az 1-2 napos festések vagy rövid határidős grafikai tervezések után furcsa is volt neki, nagyon más ritmusra kellett átállnia de persze nem bánta, hogy nem kellett végre kapkodnia. 😀 A tervezés közben párszor újragondolta, B-C tervet is skiccelt de végül ezt a verziót találta a legérdekesebbnek és látványosnak is több szempont miatt is.
A fényszőnyeghez tableten rajzolta meg az alapokat, ezután digitálisan színezte és a megadott paraméterek alapján készítette elő a vetítés technikai cégnek. A fényszőnyeget 6db analóg ipari vetítővel keltették életre az utca felületén, és másik 4 vetítővel lőtték meg az utca homlokzati részét ahol egy 3 épületes „murál” keletkezett ezáltal. A vetített fóliák 16 x 16cmesek voltak a gépekben így igen kis felületre kellett dolgoznia most, ami a valóságban többméteres vonalakká változott a vetítés folyamán.
A homlokzati rész kevert technikával készült, pár digitális skicce és festményeiből alkotott egy kollázst a figuratív részekhez. A felhasznált festmények a Zsolnay Negyedben található Street Up kiállításon is részt vesznek, ezzel szerettett volna Fork visszacsatolást mutatni, hogy a nézők a kiállítást is megtekintsék nappali programként. Többen küldték utána a festmények fotóját el Forknak mikor összerakták többen mint sejtette nagyon jó érzés volt, hogy az ilyen részleteket mások is észreveszik és értékelik.
A teljes vetített felületet, kb. 1000 nm lehetett, így sikerült megalkotniuk az ország legnagyobb vetített graffitijét Pécs belvárosában. Utólag is le a kalappal előttük, hogy ezt a bonyolult designt ilyen szépen felvetítették.
📸 Utcai fotók: Illés-Szalay Viktória
Drónos képek: Zsolnay Fényfesztivál
A fény útja
Fork Imre: NEO_GEN3.SYS
NEOGENEZIS / Újjászületés / Újraképződés
Az analógból digitálisba való újjászületés nem csupán technológiai váltás, hanem egy mélyreható filozófiai és kulturális átalakulás is, amely új perspektívákat nyit az emberi kreativitás és a művészet számára. Az új művészeti formák, a kultúra demokratizálása és a nosztalgia mellett az új kihívások is arra ösztönöznek bennünket, hogy folyamatosan alkalmazkodjunk és tanuljunk.
A digitális technológia bevezetése új művészeti formák megjelenéséhez vezetett. A digitális festészet, a 3D modellezés, az animáció és a virtuális valóság mind olyan területek, amelyek az analóg technikából merítettek ihletet, de új módszerekkel és eszközökkel gazdagodtak. Az analóg és digitális technikák ötvözése új távlatokat nyitott meg a művészek számára, lehetővé téve számukra, hogy korábban elképzelhetetlen alkotásokat hozzanak létre.
A graffiti, mint a vizuális önkifejezés egyik legerőteljesebb formája, mindig is fontos szerepet játszott a városi környezetek alakításában. Ez a művészeti ág, amely eredetileg a lázadás és az identitás keresésének eszköze volt, az évek során átalakult, és a városok színesebbé tételének egyik legelterjedtebb módjává vált. Az elhagyatott, szürke falak és épületek vibráló, dinamikus műalkotásokká változnak, melyek nemcsak esztétikai értéket teremtenek, hanem a közösségi életet is gazdagítják.
A digitális technológia térnyerése lehetővé tette, hogy a hagyományos graffiti stílusokat modern formában értelmezzük újra, új eszközökkel és technikákkal kiegészítve. A digitális rekreáció nemcsak a művészeti kifejezésmódot gazdagítja, hanem a művészeti alkotások szélesebb közönséghez való eljuttatását is lehetővé teszi. Az újjászületés fogalmát már nem csupán a falakra festett képek jelentik, hanem a virtuális térben életre keltő alkotások is, amelyek új lehetőségeket teremtenek a művészi interakcióra és a közönség bevonására.
A fényfestés, mint a graffiti egyik innovatív formája, a fény és a mozgás kombinációjával lenyűgöző vizuális élményeket hoz létre. Ez a technika lehetővé teszi, hogy az alkotások átmenetileg vagy állandóan díszítsék a városi tereket, dinamikus és folyamatosan megújuló látványt biztosítva a városlakóknak és látogatóknak.
A graffiti művészetének és a modern technológiáknak az ötvözése új távlatokat nyit a városi tér színesítésében és művészeti értékének növelésében. Az analóg festészeti megoldások digitális rekreációja és a fényfestés lehetőséget biztosít a városok újjászületésére, melyek így élénkebbé, dinamikusabbá és vonzóbbá válnak mindenki számára. Az emberi elme kreatív ereje és a digitális technológia együttesen új lehetőségeket teremt a művészet és a városi környezet kapcsolatában, inspirálva és gazdagítva mind a művészeket, mind a közönséget.