A NO PIC NO PROOF installáció egy elvont, dramatizált és térbe helyezett pillanatkép, ahol a social médiában minket reprezentáló profilok fizikai formát öltenek és elveszik tőlünk a valóságot. Amikor valaki egy rock koncerten a telefonját magasba tartva a facebookon “élőzi” az eseményt, akkor felmerül, hogy most ki élvezi a koncertet? Ő vagy a facebook profilja?
A S/ALON BUDAPEST tervezői pályázata évről-évre bemutatkozási lehetőséget biztosít hazai tervezők, stúdiók és alkotók számára, hogy egy konkrét tematika mentén megmutathassák kreatív látásmódjukat.
Az idei pályázat témája a fény, mely annak térszervező erejét állítja középpontba. Az installációkban ennek megfelelően teret kaphatnak a különböző fénytörési technikák, színes fényforrások, designer lámpák, irizáló felületek és okos világítási megoldások egyaránt. Olyan terveket valósítanak meg, amelyek a fényt multifunkcionális eszközként kezelik, és merészen kombinálják a különböző technikákat és anyagokat.
Az esemény szakmai csapata remekül kidolgozott, izgalmas pályamunkák közül választotta ki azt a 8 tervezőt vagy tervezőcsapatot, akik végül megvalósíthatták elképzeléseiket a S/ALON BUDAPEST lakástrend kiállításon 2024. szeptember 20-22. között a Budapest Arénában.
NO PIC NO PROOF: “FÉNY” TERVEZŐI PÁLYÁZAT 2024 NYERTES
TERVEZŐK / Kerezsi Anita X Blum Dávid X Seres Tamás György
Kerezsi Anita festményeit és virágkölteményeit már számos hazai és külföldi helyszínen kiállították. Jelenleg aktívan tevékenykedik virágkötőként, munkái neves budapesti szállodákban is megtekinthetők.
Blum Dávidot kreatív munkái során leginkább a 2D animációk, festészet és a performatív önkifejezés lehetőségei foglalkoztatják.
Seres Tamás több művészeti ágban is kipróbálta már magát. Kedveli a nem megszokott lakberendezési megoldásokat, a feltűnő és egyedi tárgyakat.
Mindhárman a ’90-es évek elején születtek, együtt cseperedtek fel az internet és a social médiával. Természetesnek érezték és semmi riasztót nem találtak soha az internet nyújtotta kényelemben és gyorsaságban.
Annyi időt töltenek „ott”, hogy valósággá válik ez a bizonyos „ott”. A világról történő diskurzushoz szinte már hozzá is kell tenni, hogy virtuális vagy anyagi világról beszélünk. Legyen fény! Napfény vagy blue light legyen? Amikor „itt” (A valóság) történik valami, akkor miért érezzük mindenáron fontosnak, hogy a kék fény segítségével „ott” (virtuális tér) is nyoma legyen ennek? Az az Én, akit a social média felületeire alkottunk, azonos azzal, aki itt van az anyagi oldalon?
Törjük át az algoritmust:
Közös installációjuk azzal a gondolattal játszadozik, hogy a vágyott áttörés az algoritmus kijátszása/kihasználása fizikai formát ölt és a virtuális Én, aki az interneten minket reprezentáló mindig tip-top és izgalmas életet élő mannequin, végre valóban áttör a valóságba. Enteriőrjük a budapesti belváros szórakozóhelyeinek toilettjét, a szelfik elsőszámú szülőhelyét jeleníti meg.
A NO PIC NO PROOF egy “törvény”: ha “csak” megéled a pillanatot, az már nem elég, nincs fénykép? Nem is történt meg. A legtöbben nem is másoknak akarnak bizonyítani, azért fotóznak/videóznak, hogy saját maguknak “megőrizzék a pillanatot”. Alkotásunkkal arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy elfeledkezni magunkról, megélni és felszabadultan felolvadni a pillanatban óriási élmény, amit nem szabad elvenni magunktól – mondja Kerezsi Anita.
Az installáció elemei többféle stílusból épülnek fel. Digitális 3D tervet készítettek a berendezéshez, így volt lehetőségük előre megkomponálni a falra került domborművet. Az 5 mannequin dombormű-/falilámpává alakítása volt a leginkább időigényes, de szerencsére, már volt benne kis gyakorlatuk, a mosdókagyló feletti “tükör” egy már korábban kiállított művük, ő volt az első mannequin fali lámpájuk.
A koncepció leírásában így fogalmaztak: “Enteriőrünk a budapesti belváros szórakozóhelyeinek toilettjét, a szelfik elsőszámú szülőhelyét jeleníti meg.” Tehát egy hosszú idő alatt, a város közössége által ismeretlenül, mégis közösen alkotott firka/tag/graffiti masszára volt szükségük, amit minimális irányítással, szabadon festettek meg, a legtöbben valóban nem ismerték egymást korábban, így az alkotás csodálatos közös élmény volt.
Az előtérben teljes alakban is megjelentek próbababák, őket cyberpunk/dízelpunk hangulatú ruhákba öltöztették, ezzel ráerősítve kicsit az asszociációkra a holnap világa hangulathoz. A tér egyértelmű központi eleme az öntöttvas kád. Benne a habfürdőt idéző virágkompozícióban ülő TV fejű alak. A hortenziák a kiállítás megnyitásakor lettek utoljára locsolva, a kiállítás előrehaladtával fokozatosan adták át magukat az elmúlásnak, ahogyan az installáció is.
A háttért képező tag/graffiti fal elkészítésében sokan segítettek, a keveredő betűk és formák tökéletesen élővé tették, a készítése hatalmas élmény volt.
Nagyon szeretjük a graffitiket, ez a város önkifejezése és kommunikációs csatornája. A témánk a social media volt és ha belegondolunk, egy ideális világban az is lehetett volna olyan, mint a street art. Sok-sok különböző, részleteiben csak valami apróság, ami együtt, egy képen mégis lenyűgöző – mondja Kerezsi Anita.
Mivel a fal maga egy káosz, így mindent tartalmaz amit az utca is: tag-ek, throwup-ok, random üzenetek és egy két komplexebb szett – mondja Saíne.
A graffitis fal egy nap alatt készült el, kanna, filc és ecset kombinációjával.
További közreműködők:
Fénytechnikai tanácsadó: Farkas Gábor
Ruha: Lovász Andrea
Cyber/Dízelpunk kiegészítők: Vadnai Ágnes Senga
NO PIC NO PROOF:
Mindenki az extrémitást keresi, mégis mindenki fut a többiek után. Egyszerre újat és régit, luxust és egyszerűt. Élj a mának, de ne felejtsd el feltölteni a netre!