Jamayk.ART interjú

2025. ápr. 10. | Interjúk

A művész alkotói stílusa egyfajta vizuális pszichodráma, amiben keveredik a street art szabadsága, az eklektikus túlzás, a szürrealizmus álomszerűsége és a belső világ boncolgatásának őszintesége. Munkáival szeret ismert karaktereket, ikonokat, festményeket új kontextusba helyezni, amik sokszor tükröt tartanak. Ha valakiben elindít egy belső párbeszédet, akkor már megtörtént a varázslat.

Mi vezetett ahhoz, hogy művész legyél?

A művészet számomra mindig is egyfajta belső térkép volt. Nem pusztán alkotás, hanem egy út önmagamhoz. Az első képeim még ösztönösen születtek – egyfajta válaszként azokra a belső feszültségekre, amiket nem tudtam szavakba önteni. Később jöttem rá, hogy amit csinálok, az tulajdonképpen vizuális önterápia: érzések, traumák, emlékek feldolgozása képekben. A festészet nemcsak kifejezés, hanem megértés is – egy párbeszéd a tudattalannal. 

Jamayk.ART

Mióta készítesz grafikai terveket?

Tizenéves koromban, (20 éve 🙈) gimnazistaként kezdtem el komolyabban foglalkozni a rajzolással. Nagy hatással volt rám Törő Irén festőművész, a rajztanárom, aki felkarolt és rengeteget segített, hogy kibontakozhassak. Hálás vagyok neki, hogy meglátta bennem a lehetőséget, és bátorított az alkotásra.

Milyen technikával és eszközökkel készíted el az illusztrációidat, illetve a festményeidet?

Kezdetben hagyományos technikákkal dolgoztam – festettem, szénrajzokat készítettem –, de ahogy a technológia fejlődött, fokozatosan áttértem a digitális rajzolásra. Ez nem jelenti azt, hogy kevesebbet rajzolok – továbbra is ugyanúgy kézzel készül minden vonás –, csak épp az eszköztáram egy gombnyomásra elérhető, ami új lehetőségeket nyitott meg előttem.

Jamayk.ART

A digitális formátum így nem csupán technikai rugalmasságot adott, hanem kiszélesítette a művészetem jelenlétét is a fizikai térben. Lehetőségem nyílt arra, hogy az alkotásaim különböző felületeken és tárgyakon is életre keljenek: nyomtattam már vitrinek belsejébe, barokk stílusú bútorokra, ruhákra, cipőkre, táskákra, de főként antik keretekbe teszem a munkáim. Ezáltal a képeim nemcsak falakon, hanem a mindennapok tárgyain is megjelennek – és ez egy különösen izgalmas rétegét nyitotta meg a művészetemnek, hiszen így a belső világom fizikailag is közelebb kerülhet másokhoz.

Jamayk.ART
Jamayk.ART
Jamayk.ART
Jamayk.ART
Jamayk.ART

Bemutatnád kicsit részletesebben a hozzád legközelebb álló munkádat?

Az egyik legkedvesebb munkám számomra egy különleges találkozás – egy képzeletbeli dialógus Frida Kahlo és Salvador Dalí között egy összedolgozott portré formájában. Mindkét művész elképesztően erős vizuális nyelvet képvisel, mégis teljesen más rezgésszinten szólalnak meg. Ebben a képben megpróbáltam hidat építeni közöttük – és közben magamhoz is.

A kompozícióban Frida ereje, sebezhetősége és nyers őszintesége találkozik Dalí szürrealista játékosságával és meghökkentő világával. A kép számomra a női és férfi archetípusok belső táncát jeleníti meg – nem ellentétként, hanem kiegészülésként. Frida nézése kérdez, figyel, megfogalmazza az érzelmi valóságot, míg Dalí formákat és szimbólumokat kínál válaszul, mintha a tudattalan rétegeiből emelné ki a lehetséges megértést.

Ez a kép közel áll hozzám, mert benne vagyok én is: a pszichológiai mélységek iránti vonzalmam, a történetek szeretete, a vágy, hogy két véglet között valami harmadik szülessen – valami új. Nem csak tisztelgés két ikon előtt, hanem egyfajta vizuális párbeszéd is arról, hogyan lehet az önazonosságot és a kreatív szabadságot egyszerre megélni.

Hogyan jellemeznéd a művészi stílusodat?

Az alkotói stílusom egyfajta vizuális pszichodráma – keveredik benne a street art szabadsága, az eklektikus túlzás, a szürrealizmus álomszerűsége és a belső világ boncolgatásának őszintesége. Olyan képeket alkotok, amelyek első pillantásra akár játékosnak vagy túlzónak is tűnhetnek, de ha mélyebbre nézünk, rétegek tárulnak fel: elfojtott érzések, kérdések, kimondatlan történetek.

Erősen dolgozom szimbólumokkal – sokszor saját, visszatérő motívumokat használok, amelyek egy-egy belső állapotot vagy pszichés folyamatot jelképeznek. A színek nálam nem díszítik, hanem felerősítik az érzelmi töltetet. A kontrasztok nemcsak a vizualitásban, hanem a tartalomban is jelen vannak: esendőség és erő, káosz és rend, fájdalom és felszabadulás.

Jamayk.ART

Szeretek ismert karaktereket, ikonokat, festményeket új kontextusba helyezni – mintha terápiás szerepjátékot játszanék velük, ahol más szemszögből nézhetjük meg ugyanazt az alakot. Az én stílusomban a művészet nem csak látvány, hanem belső utazás.

Mi inspirál téged az alkotásra?

Nagyon sok hatás ér az élet különböző területeiről, de leginkább az emberi lélek mélységei inspirálnak. A képeim gyakran ezeknek a belső képeknek, tudattalan rétegeknek a lenyomatai. Inspirálnak olyan művészek is, akik képesek mély érzelmi tartalmakat vizuálisan megjeleníteni – legyen az klasszikus festészet vagy kortárs street art.

Milyen üzeneteket közvetítesz a munkáiddal?

Minden képem egy belső utazás lenyomata. Sokszor egy érzés, egy meg nem fogalmazott feszültség vagy emlék az, ami elindítja a folyamatot. Az alkotás számomra nem tudatos tervezés, inkább lassú bontakozás. Olyan, mintha a kép vezetne engem – nem én őt. Ez a folyamat gyakran katartikus, de nem mindig könnyű. A végeredmény sokszor engem is meglep, mert többet árul el a lelkiállapotomról, mint amit addig tudatosítottam magamban.

Mit gondolsz, az emberek hogyan viszonyulnak a grafikáidhoz?

Úgy érzem, a képeim sokszor tükröt tartanak – nem mindig simát és kedveset, hanem torzítottat, belsőt, olyat, amihez bátorság kell. Az emberek gyakran intuitíven reagálnak rájuk: van, akit megérintenek, mert felismer benne valamit, amit talán még magának sem mert kimondani; van, akit felkavarnak, mert szembesítenek valamivel, amit elnyomott; és olyan is van, akinek egyszerűen csak tetszik a stílus, a színek vagy az üzenet, anélkül hogy tudatosulna, miért. És ez mind rendben van.

Jamayk.ART

Min dolgozol jelenleg, és mik a jövőbeli terveid?

Jelenleg több izgalmas megbízáson dolgozom, de ezekről egyelőre nem szeretnék többet elárulni – hamarosan posztok formájában osztom majd meg őket.

A jövőben szeretném továbbvinni azt az irányt, hogy még tudatosabban, még nyitottabban a belső világ rétegei felé fordulni. Emellett egyre fontosabb számomra, hogy a képeim ne csak falakon vagy képernyőkön jelenjenek meg, hanem tárgyakon, használati felületeken is – mint amilyen a bútor, a ruha vagy akár egy táska. Így a művészet nem csupán nézett, hanem viselt, érintett, élt élménnyé válhat.

Hosszabb távon azt szeretném, ha ezek az alkotások nem csak dekorációként hatnának, hanem katalizátorként: gondolatokra, érzésekre, felismerésekre indítva azokat, akik találkoznak velük.

Művészként mit üzennél az embereknek?

Azt üzenném, hogy merjenek befelé nézni – még akkor is, ha amit ott találnak, nem mindig szép vagy kényelmes. A belső világunk tele van eltemetett érzésekkel, elfojtott vágyakkal, gyermekkori lenyomatokkal és olyan rétegekkel, amik csak akkor kezdenek oldódni, ha teret adunk nekik. A művészet számomra ennek a belső térnek a feltérképezése – egyfajta lámpafény az árnyékos részekre.

Azt hiszem, a grafikáim azokhoz szólnak igazán, akik keresnek valamit – akár önmagukban, akár a világban. Akik megállnak egy pillanatra, és hajlandóak belemerülni egy rétegzett vizuális világba. A képeim nem adnak direkt válaszokat, inkább kérdéseket tesznek fel – olykor csendben, máskor kiáltva. Számomra ez a valódi kapcsolódás: amikor egy kép nem csak nézhető, hanem érezhető is. És ha valakiben elindít egy belső párbeszédet, akkor már megtörtént a varázslat.

Robolution interjú

Robolution interjú

Robolution szerint társadalmunk képernyőbámuló zombikból áll, amire alkotásaival reflektál városi környezetben.

Interjú Dartes utcaművésszel

Interjú Dartes utcaművésszel

Festés során nincs nagyon türelme, de a plakátjain, digitális grafikáin szeret sokat dolgozni és kisebb részletekkel is időt eltölteni. Mindig van benne egy késztetés arrra, hogy valamit alkosson. Ez kiskora óta vele van és valószínűleg örökre vele is marad.

Interjú Imola utcaművésszel

Interjú Imola utcaművésszel

Mennyire iszonyú vicces lenne, ha valaki teleragasztaná az utcákat a saját melleivel. Imola plakátjai elég absztrakt módon ábrázolják a lényeget, ami részéről inkább egy geg. Az ötlet egy vizuális társadalmi kísérletként indult el benne, amire rá tud mosolyogni.